Opdracht 13: Alle kleuren van de regenboog

Vind hier de opdrachten
Plaats reactie
Zwanee
Berichten: 102
Lid geworden op: 22-03-2013 19:49

Bericht door Zwanee » 10-05-2013 23:28

We hebben tot nu toe gehad:

1) rood-groen-blauw-geel
(1 kleur staat op de goede plek!
2 kleuren horen inderdaad bij de code, maar staan nu nog op de verkeerde plek!)

2) blauw-groen-geel-zwart
(3 goede kleuren, maar GEEN op de juiste plaats)
3) groen-geel-blauw-oranje (eigenlijk hadden we blauw hier achteraan moeten zetten, denk ik, maar maakt niet uit)

MijdrechtseMol
Site Admin
Berichten: 489
Lid geworden op: 19-03-2013 16:42

Bericht door MijdrechtseMol » 10-05-2013 23:43

1 goede plek, 1 goede kleur/verkeerde plek.
They're gonna catch the mole! | Zwanee | Miek37 | Starlight | Tsubasa | superkimmi | Toupeira | Pac | Googlefreak612 | en ik weet wie het is...

Starlight
Winnaar DMO 1!
Berichten: 296
Lid geworden op: 24-03-2013 12:59

Bericht door Starlight » 11-05-2013 00:11

Okee, het was dus zwart en niet oranje.
De grootste kans is dat blauw op de goede plek staat, maar groen of geel zouden nu ook op de goede plek kunnen staan.
Ook was rood dus goed, en is één van de andere kleuren fout (dus waarschijnlijk groen of geel).

mollenvanger22
Verliezend finalist DMO-1!
Berichten: 353
Lid geworden op: 27-03-2013 13:03

Bericht door mollenvanger22 » 11-05-2013 00:46

Maar rood lijkt me juist niet goed toch? Want we hadden blauw-geel-rood-groen 3 goed en we hadden blauw-geel-groen-zwart 3 goed, ander kleurtje toegevoegd en toch weer 3 goed. Rood hoort er volgens mij niet in thuis, of zit ik nou verkeerd?

Misschien is er wel een dubbele kleur in de code opgesloten? Dat heb je ook vaak bij mastermind.

Groen-blauw-geel-geel ofzo noem maar wat anders proberen? (als dat mag van jullie?)

Starlight
Winnaar DMO 1!
Berichten: 296
Lid geworden op: 24-03-2013 12:59

Bericht door Starlight » 11-05-2013 01:11

1) rood-groen-blauw-geel
(1 kleur staat op de goede plek!
2 kleuren horen inderdaad bij de code, maar staan nu nog op de verkeerde plek!)
2) blauw-groen-geel-zwart
(3 goede kleuren, maar GEEN op de juiste plaats)
3) groen-geel-blauw-oranje
1 kleur op de goede plek, 1 goede kleur/verkeerde plek.

Stel, rood groen en blauw waren goed en geel niet. 3 goed dus. Zwart is ook goed, dus bij de tweede, waar je een goede hebt weggehaald, heb je weer 3 goed. Bij de volgende staan dan dus twee foute kleuren, want oranje en geel zijn dan fout.
Als rood fout was geweest, waren groen, blauw en geel dus goed geweest. Dat zou betekenen dat zwart niet goed kan zijn, want anders hadden we er daar 4 goed gehad. Maar zwart móet wel goed zijn, want als we in plaats van zwart oranje doen, hebben we eentje minder goed. Omdat zwart goed is, moeten we bij de 2e gok dus de verkeerde kleur ertussen uit hebben gehaald, en is rood dus goed en één van de andere fout.

Ik hoop dat dat duidelijk is :P Ik ben niet zo goed in dingen uitleggen.

Ohja en dubbele kleuren kan denk ik niet, want wij zijn eigenlijk die kleuren en we hebben geen dubbele personen :P

Zwanee
Berichten: 102
Lid geworden op: 22-03-2013 19:49

Bericht door Zwanee » 11-05-2013 01:49

zwart rood blauw groen???

mollenvanger22
Verliezend finalist DMO-1!
Berichten: 353
Lid geworden op: 27-03-2013 13:03

Bericht door mollenvanger22 » 11-05-2013 01:56

Dus wacht even als ik het goed begrijp hadden we bij nr 1 maar 2 goed en niet 3? 1 op de goede plek en 2 die erbij horen zijn dan toch 3 in totaal goed van de code. Net als bij lingo neem het woord, Mollen en jij zegt bijvoorbeeld Mantel dan is E goed, en de l en n op de verkeerde plek. Is toch ook 1 op de goede plek en 2 bij code en verkeerd.

Terug naar rood-groen-blauw-geel dan zijn er dus 3 die in de code voorkomen, waarvan er al 1 goed staat (vermoedelijk blauw).

2e beurt was blauw groen geel zwart, komen weer blauw groen geel terug, zonder rood en daar zijn er 3 in de code maar niet op de juiste plek.

3e beurt weer die blauw groen en geel met oranje, slechts 2 in de code met met zwart erbij 3 in de code, maar grappig dat jij zegt dat we geen dubbele personen hebben, maar ooit erover nagedacht dat er 1 iemand is die een dubbelrol speelt, zou een mooi hintje zijn niet waar? ;)

Maar goed dan zouden dus de juiste kleuren als ik jou goed bedrijp: rood, zwart, geel en blauw moeten zijn o.i.d? Ömdat we bij zwart 3 goed hadden en bij oranje 1 goed in de code en 1 op de goede plek? (volg je t nog xD)?

Starlight
Winnaar DMO 1!
Berichten: 296
Lid geworden op: 24-03-2013 12:59

Bericht door Starlight » 11-05-2013 02:03

Haha okee nu snap ik het dus zelf ook even niet meer, maar ik moet dan ook nodig slapen. Morgenochtend snap ik het waarschijnlijk wel weer :P

Nee, ik denk dat rood en zwart sowieso goed zijn en dan nog 2 kleuren van blauw, groen en geel, waarschijnlijk in ieder geval blauw, maar het hoeft niet.

mollenvanger22
Verliezend finalist DMO-1!
Berichten: 353
Lid geworden op: 27-03-2013 13:03

Bericht door mollenvanger22 » 11-05-2013 02:10

Nee ja dat zou kunnen, maar een dubbele kleur houd ik ook niet voor onmogelijk. Gebeurt vaak genoeg bij mastermind.

En als ik dan naar die eerste combinatie kijk en ik volg het lingoprincipe wat ik eerder noemende zijn er 3 goed, 2 zitten erin, 1 staat verkeerd, dat zijn dan groen, geel blauw, of groen blauw rood of groen rood geel ofzo met zwart erbij.

In het geval van enkele kleuren dan, bij dubbele kleuren, wat we nog niet geprobeerd hebben kan een bijvoorbeeld blauw ook goedgerekend worden als zit erin, maar hoe vaak dat wordt niet gegeven.

Ik hoop dat mijn redenatie nog te volgen is. Ik ga ook maar eens slapen :P Trustenn! Ik stel overigens wel voor dat we een keer een dubbele combinatie proberen? Bijvoorbeeld 2x blauw of 2x geel of groen in een code die we als volgende gokken.

Starlight
Winnaar DMO 1!
Berichten: 296
Lid geworden op: 24-03-2013 12:59

Bericht door Starlight » 11-05-2013 02:17

Volgens mij moet je je indenken dat wij in die volgorde moeten gaan staan, en dan kunnen dubbele dus niet lijkt me. Ook zou het dan moeten betekenen dat die dubbele groen, blauw of geel is, maar één van die kleuren moet fout zijn aangezien we bij de derde gok maar 2 kleuren goed hadden. Om dan bij de 1e gok tot 3 kleuren goed te komen, moet rood dus wel goed zijn. Als rood goed is, moet zwart wel goed zijn om bij de 2e gok tot 3 goede kleuren te komen.
Ik hoop dat ik het zo beter heb uitgelegd :)

Plaats reactie